Arriva WINK


De Arriva WINK is een hybride treinsteltype dat sinds maandag 12 april 2021[2] op de Noordelijke Nevenlijnen wordt ingezet.[3] De WINK (Wandelbarer, Innovativer Nahverkehrs-Kurzzug) is een treintype van de Zwitserse treinenbouwer Stadler Rail.[4] Dit type treinstel is afgeleid van de FLIRT en zou oorspronkelijk Flirtino gaan heten en onderscheidt zich door middel van een tussenbak (ook wel de powerpack genoemd). Arriva heeft in 2017 achttien tweedelige stellen van dit type besteld; daarnaast is er een optie voor nog zes stellen genomen.

Constructie en techniek

Het treinstel is opgebouwd uit een aluminium frame met een frontdeel van GVK. Het treinstel heeft een lagevloerdeel. Het treinstel heeft twee dieselmotoren van Deutz, type TCD 16.0 V8 [1]. Beide dieselmotoren drijven een generator aan die gelijkstroom opwekt. Deze gelijk-stroom wordt door een wisselrichter omgezet in wisselstroom waarmee de tractiemotoren (type TSA TMF 54-32-4[5]) gevoed worden.

De treinstellen rijden aanvankelijk op biodiesel, waarbij energie uit de hybride-accu gebruikt kan worden tijdens acceleratie of om de dieselmotoren te kunnen schakelen gedurende langere stilstand. De accu's kunnen worden opgeladen tijdens regeneratief remmen. Er is de mogelijkheid om de dieselmotoren te vervangen voor een groter accupakket, waarna de WINK, in combinatie met een gedeeltelijk geëlektrificeerd traject, volledig elektrisch kan rijden.[6] De stroomafnemer op het dak maakt het opladen van de batterijen mogelijk zonder hierbij de dieselmotoren te gebruiken. Hiervoor moet trein zich onder de bovenleiding bevinden.

De treinstellen zijn voorzien van ATB-NG. Dit beveiligingssysteem kan ook overweg met ATB-EG. Op 20 mei 2021 werd bekend gemaakt dat de Noordelijke Nevenlijnen voorzien zullen worden van ERTMS. Aangezien de treinstellen nog niet voorzien zijn van ERTMS, zal er in de komende jaren een ombouw plaatsvinden waarbij ERTMS wordt ingebouwd.

In 2022 is de 605 omgebouwd zodat de batterijen die normaliter gebruikt worden voor het opslaan van remenergie, gebruikt worden als tractiebatterij. Hiermee werden op 24 en 25 februari 2022 testritten gereden op de trajecten Almelo-Hardenberg en Arnhem-Doetinchem. Deze testritten werden succesvol afgerond in maart 2022.[7]

Namen

In navolging van de FLIRT's in Limburg dragen ook de WINK's van Arriva de namen van bekende toeristische trekpleisters. Deze namen staan aan de buitenkant van de treinstellen bovenaan de kopbakken vermeld. Binnen in het treinstel is de cabine van het toilet van de buitenkant voorzien van nadere informatie over de naam van het betreffende treinstel

Schadegevallen

Treinstel 616 heeft op 7 mei 2021 een ongeval met een personenauto gehad op een spoorwegovergang aan de Ludingaweg bij Harlingen.

Inzet

De WINK wordt vooral op de spoorlijnen in Friesland ingezet en als stop- en sneltrein naar Groningen. De treinen zijn niet voorzien van het Duitse beveiligingssysteem PZB en worden dus niet ingezet op het traject naar Duitsland. Ook wordt de WINK niet ingezet op de andere regionale spoorlijnen in Groningen.

Per 14 juni 2021 is de inzet van de WINK iets gewijzigd. Op het traject Leeuwarden - Harlingen Haven wordt per 14 juni 2021 ook weer deels met GTW gereden, omdat deze meer ruimte hebben om fietsen te kunnen vervoeren. Inmiddels rijden sinds de zomer 2022 een aantal WINK treinstellen rond Leeuwarden met meer ruimte voor het vervoer van fietsen. Dit van-wege de vele vakantiegangers naar de Waddeneilanden. Buiten de zomerperiode wordt er weer 100% met WINK gereden.

Externe links/verwijzingen

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bronnen, noten en/of referenties

  1.  n.v.t. op deze pagina.
  2. WINK-treinen van Arriva gaan 12 april officieel in de dienstregeling rijden . Gearchiveerd op 14 april 2021.
  3. Arriva maakt namen bekend voor 18 nieuwe WINK-treinen, spoorpro.nl, 8 januari 2021. Gearchiveerd op 9 januari 2022.
  4. WINK op de site van Stadler. Gearchiveerd op 27 maart 2021.
  5. (en) Traktionssysteme Austria GmbH, Stadler Rail WINK Diesel/HVO and 1,5kV electric BMU for Arriva. Geraadpleegd op 1 oktober 2023.
  6. OV magazine: Arriva sorteert voor op batterijtreinen. Gearchiveerd op 17 april 2021.
  7. (en) Arriva, Arriva Innovation Case Study WINK Train (pdf). Geraadpleegd op 1 oktober 2023.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Geraadpleegde bron: nl.wikipedia.org/wiki/Arriva_WINK - 01-10-2023


Pagina bijgewerkt: 20 oktober 2023