Arriva FLIRT


De Arriva FLIRT is een elektrisch aangedreven type treinstel van Arriva. De treinstellen worden gebouwd door de Zwitserse treinbouwer Stadler Rail en zijn gebaseerd op het FLIRT 3-plat-form van dit bedrijf. De treinen zijn besteld voor het regionale treinvervoer in Limburg. Deze concessie loopt van 2016 tot 2031[5].

De FLIRT (acroniem voor Flinker Leichter Innovativer Regionaltriebzug) wordt gekenmerkt door licht en ruimte in het interieur. Dit wordt onder andere gerealiseerd door het gebruik van jacobsdraaistellen gecombineerd met brede open bakovergangen en een lage vloer. De lage vloer in combinatie met een uitschuifbare treeplank maakt het treinstel gemakkelijker toegankelijk voor personen met een fysieke beperking. Door het lage gewicht van het treinstel in combinatie met een hoog aanzetkoppel is het uitermate geschikt voor treindiensten met veel stops en korte haltetijden.

Aanbesteding

  • Op 3 november 2014 werd bekendgemaakt dat drie vervoerders zich hadden inge-schreven voor de Limburgse concessie: Abellio, Arriva en Veolia.
  • Op 10 februari 2015 werd bekend dat Abellio het vervoer mag exploiteren in de Concessie Limburg.
  • Op 28 april 2015 werd bekend dat Abellio fouten had gemaakt in de aanbestedings-procedure door onrechtmatig informatie van een oud-medewerker van Veolia te gebruiken. De provincie Limburg besloot hierop de gunning van de concessie aan Abellio op te schorten en de toekomstopties te onderzoeken.
  • Op 2 juni 2015 werd bekend dat de provincie Limburg nu overgaat tot het gunnen van de concessie aan Arriva.

Ontwerp en bouw

De FLIRT-treinstellen bestaan uit twee of drie rijtuigen die bij de bakovergangen opgelegd zijn op jacobsdraaistellen. Door het gebruik van een jacobsdraaistel is de bakovergang kort en breed, wat zorgt voor een grote mate van transparantie. Hierdoor hebben deze treinstellen brede bakovergangen en een lage vloer, zoals ook gebruikelijk is bij metro's en trams. Het ruime zicht door het gehele treinstel in combinatie met de aanwezige camera's heeft de bedoeling een gevoel van veiligheid op te leveren. De vloerhoogte is met 780 mm precies gelijk aan de hoogte van de meeste perrons. Er kan met maximaal 3 stellen in treinschakeling worden gereden.

Van binnen ontbreken dwars-/kopwanden en tussendeuren, alleen de eerste en tweede klas worden door glazen deuren en tussenwanden van elkaar gescheiden. De treinstellen zijn onder andere voorzien van airconditioning, een reizigersinformatiesysteem met TFT-displays en automatische omroep, (beveiligings)camera's en een noodoproepsysteem waarmee na bediening van de reizigersnoodrem akoestisch contact met de machinist mogelijk is.

De treinstellen zijn voorzien van ATB-NG. Dit beveiligingssysteem kan ook overweg met ATB-EG.

Interieur

Reizigers hebben onder meer toegang tot usb-oplaadpunten voor het opladen van mobiele apparaten, stopcontacten, en een gratis toegankelijk wifi-netwerk. Verder zijn de treinstellen voorzien van een lage vloer, uitschuiftreden en een rolstoeltoegankelijk toilet om het reizen voor mensen met een fysieke beperking makkelijker te maken. Dit toilet is voorzien van een opklapbare plank om luiers te verschonen. In de treinstellen bevinden zich eerste en tweede klas afdelingen, een lounge en een ruimte voor het opstellen van fietsen. De bekleding van het meubilair is uitgevoerd in grijs met oranje hoofdsteunen in de 1e klas en verschillende tinten blauw (in blokjespatroon) met donkerblauwe hoofdsteunen in de 2e klas.

Deeltypes & onderscheid

De FLIRT van Arriva kent drie verschillende deeltypes die zowel in uiterlijk als techniek van elkaar verschillen.

II

Het belangrijkste kenmerk van de II-treinstellen is dat deze uit twee delen bestaan. Verder zijn deze treinstellen te herkennen aan het feit dat voorzien zijn van het oude Arrivalogo. De II's en IIImc's zijn voorzien van inklapbare buitenspiegels, net als de NS R-net FLIRT.
Deze stellen zijn vernoemd naar een bijzondere bestemming; zie Namen. De II's zijn slechts aangedreven aan één kant (de mABFk) en vooral ingericht op een stoptreindienst; de II's hebben 4 deuren per zijde en een multifunctionele ruimte voor fietsen, rolstoelen en kinderwagens.

De eerste II (de 450) werd afgeleverd op 2 juli 2016[6]. De roll-out vond plaats in Blerick op 15 juli 2016[7].

IIImc

De IIImc-treinstellen zijn driedelige, multicourante treinstellen bestemd voor de Drielanden-trein. Ze zijn geschikt zijn voor Nederland, Duitsland en (vanaf 2023) voor België. Vanwege de drie stroomsystemen waarmee deze stellen zijn uitgerust, worden deze ook wel als tricourant of 3C aangeduid.

Ze zijn te herkennen aan het nieuwe Arrivalogo en het ontbreken van de Limburgse leeuw op de zijkanten van de cabines (dit laatste op aandringen van België). De IIImc's zijn hoofdzakelijk ingericht op een sneltreindienst; 3 deuren per zijde, veel zitplaatsen, weinig klapstoelen en weinig fiets- of rolstoelplaatsen. Bij internationale treindiensten wordt de reisinformatie in zowel het Nederlands, Duits als Frans omgeroepen, bij binnenlandse diensten alleen in het Nederlands. In de middenbak (B) van de IIImc bevinden zich twee loungebanken.

De IIImc's brengen een ander geluid voort dan de monocourante treinstellen (II, III). Dit is een gevolg van de afwijkende elektrische installatie, die ervoor zorgt dat het treinstel meerdere spanningen aankan. Onder wisselspanning klinkt dit geluid weer anders dan onder gelijk-spanning.

De eerste IIImc (550) werd via Venlo afgeleverd op 19 september 2017[8]. Voor de toelating op het Belgische spoornet werden de IIImc's in de periode 2021-2023 voorzien van ETCS[9]. De eerste testritten in België vonden plaats op 1 juni 2022[10]; de 550 en 555 waren hierbij al voorzien van ETCS, de 554 nog niet[11].

III

De III-treinstellen zijn driedelige treinstellen geschikt voor Nederland. De eerste exemplaren (560 t/m 562) zijn in 2023 gebouwd en getest in het testcentrum Wegberg-Wildenrath. De III's zijn technisch gelijk aan de driedelige FLIRT's van Keolis Nederland.

In tegenstelling tot de IIImc zijn deze treinstellen wél voorzien van de Limburgse leeuw op de zijkanten van de cabines. De deuren van de middenbak (B) bevinden zich bij de III's aan de kant van de mABk, terwijl deze zich bij de IIImc aan de kant van de Bk bevinden. In tegenstelling tot de II en IIImc zijn de III's van cabinedeuren voorzien[12].

Onderhoud

De treinstellen worden onderhouden in de werkplaats van Stadler Rail te Blerick.

  • Inzet

Drielandentrein

De IIImc-treinstellen zijn technisch voorzien om in de toekomst te rijden tussen Luik (Liège) en Aken (Aachen) via Maastricht en Heerlen[13]. Hiervoor moest eerst de spoorlijn tussen Land-graaf en Herzogenrath geëlektrificeerd zijn. Daarnaast is het baanvak tussen Heerlen en Landgraaf in 2022 verdubbeld[14] om een halfuursdienst mogelijk te maken.

Het was de bedoeling dat de trein naar Aken zou gaan rijden zodra de dienstregeling 2019 van vervoerder Arriva ingaat. Maar de officiële goedkeuring van Duitse kant liet langer op zich wachten dan gedacht. Maandag 3 december 2018 is duidelijk geworden dat het doorlopen van de hele toelatingsprocedure voor Duitsland niet voor 9 december 2018 is afgerond. Daarom kon de trein niet op Duits spoor tot Aken rijden.[15] Uiteindelijk ging de drielanden-trein vanaf 27 januari 2019 alsnog van/naar Duitsland rijden.

De treinstellen hadden ook naar België moeten rijden, maar deze werden hier niet toe-gelaten. Reden hiervoor was het hoogteverschil op enkele perrons in België en het ontbreken van het beveiligingssysteem ETCS[16].

Maaslijn

De III-treinstellen zijn bestemd voor de Maaslijn tussen Nijmegen en Venlo en de spoorlijn Venlo - Roermond (zuidelijke Maaslijn) nadat deze geëlektrificeerd zijn. Dit is vooralsnog in 2027 gepland.

Namen

De tweedelige FLIRT's van Arriva in de concessie Limburg hebben de namen gekregen van bekende toeristische trekpleisters. Deze namen staan aan de buitenkant van de treinstellen bovenaan de kopbakken vermeld. Binnen in het treinstel is de cabine van het toilet van de buitenkant voorzien van nadere informatie over de naam van het betreffende treinstel.

Zie ook

Externe links/verwijzingen

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bronnen, noten en/of referenties

    1. n.v.t. op deze pagina.
    2. n.v.t. op deze pagina.
    3. n.v.t. op deze pagina.
    4. n.v.t. op deze pagina.
    5. Gedeputeerde Staten van Limburg, Deel A – E: Programma van Eisen. Concessie Openbaar Vervoer Limburg dec.2016-dec.2031 (24 juni 2014). Geraadpleegd op 22 augustus 2023.
    6. OVnieuws.info, Eerste Arriva Flirt in Nederland gearriveerd (3 juli 2016). Geraadpleegd op 1 oktober 2023.
    7. OVnieuws.info, Perspresentatie van de nieuwe Arriva Flirt (17 juli 2016). Geraadpleegd op 1 oktober 2023.
    8. (en) Oskam, Steven, First 3-car multisystem FLIRT for Arriva arrives in the Netherlands (21 september 2017). Gearchiveerd op 22 februari 2018. Geraadpleegd op 30 september 2023.
    9. Werken bij Stadler, ETCS Project. Geraadpleegd op 30 september 2023.
    10. (en) Planinski, Konstantin, In the picture: Arriva NL’s FLIRT3s on tests in Belgium (finally) (20 juni 2022). Geraadpleegd op 30 september 2023.
    11. Treinenweb, Limburgse Arriva treinstellen rijden proefritten in België (30 juni 2022). Geraadpleegd op 1 oktober 2023.
    12. (en) Railcolor Headquarters, [NL Infrastructure hurdles: An overview of Arriva’s troubled FLIRT order] (21 augustus 2023). Geraadpleegd op 23 augustus 2023.
    13. Akkoord over drielandentrein naar Aken en Luik over akkoord drielandentrein Zuid-Limburg. Gearchiveerd op 8 november 2020.
    14. Spoorverdubbeling Heerlen - Landgraaf | Swietelsky AG. www.swietelsky.nl. Geraadpleegd op 31 juli 2023.
    15. Drielandentrein voorlopig alleen door Nederland. Gearchiveerd op 14 april 2021.
    16. Vanacker, Lukas, Nieuwe trein Luik-Maastricht-Aken op losse schroeven. De Tijd (België) (03-10-2018). Geraadpleegd op 29-10-2018.

    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Geraadpleegde bron: nl.wikipedia.org/wiki/Arriva_FLIRT - 04-10-2023


    Pagina geheel vernieuwd: 19 oktober 2023