NS 186 (NS Hispeed)
De serie 186 is een elektrische locomotief van het type Bombardier TRAXX F140 MS2, bestemd voor de reizigerstreinen van NS Hispeed en later NS Reizigers en NS International. In 2008 kwam een aantal geleasete locomotieven naar Nederland. Deze vloot werd vanaf 2014 versterkt met nieuwe locomotieven van hetzelfde type die via een spoedbestelling direct werden gekocht door de Nederlandse Spoorwegen. Deze zijn in geel-blauwe kleurstelling uitgevoerd.
Geschiedenis
In de jaren 1990 gaf de Deutsche Bundesbahn aan de industrie opdracht voor de ontwik-keling van nieuwe locomotieven ter vervanging van de oudere types 103, 151, 111, 181.2 en types 103, 151, 111, 181.2 en 120. Hierop presenteerde AEG Hennigsdorf in 1994 het proto-type 12X, dat later als Baureihe 145 door het toenmalige Adtranz te Kassel werd gebouwd. Uit dit prototype ontstond een groot aantal varianten.
Deze locomotieven worden gebouwd door de fabriek in Kassel, sinds 2001 eigendom van Bombardier. De ruwbouw van de locomotiefkasten vindt sinds 2008 plaats in de vestiging in Wrocław en de eindmontage in de vestiging in Kassel.
Lease door HSA
De High Speed Alliance (HSA) bestelde in 2005 bij Angel Trains twaalf locomotieven voor reizigers-verkeer over de HSL-Zuid. Bij deze locomotieven werd de maximumsnelheid verhoogd naar 160 km/u, wat tevens de hoogst toegelaten snelheid is voor de NS-Intercityrijtuigen die door deze locs worden getrokken. De inzet van deze locomotieven moest een tijdelijke voorziening zijn totdat de V250-treinstellen in dienst kwamen. Door aanhoudende problemen werd echter in 2013 definitief besloten van dit type af te zien. Daarom zullen de locomotieven tot de komst van de Intercity Nieuwe Generatie-treinstellen tot zeker 2023 in dienst blijven.
De rode lease locomotieven hebben sinds 2014-2016 dezelfde geel-blauwe NS-huisstijl als de laatste leveringen van nieuwe TRAXX-locomotieven.
Koop door NS
Op 18 december 2013 werd bekend dat de NS in totaal 19 van deze locomotieven besteld had ter aanvulling van de in 2005 bij Angel Trains geleasede locomotieven. Vanaf augustus 2014 kwam de levering van de nieuwe locomotieven op gang en na afnameritten werden ze vanaf eind 2014 in de treindienst ingezet. De kleurstelling is in geel-blauwe NS-stijl.[1] Op 19 januari 2015 kwam de laatste locomotief van de bestelling (E186 019) aan bij het Spoorweg-emplacement Watergraafsmeer. Op 6 februari 2015 droeg Bombardier de locomotieven in Het Spoorwegmuseum officieel over aan NS Hispeed.
Op 17 juni 2015 werd een tweede bestelling voor 18 locomotieven bij Bombardier bekend-gemaakt,[2][3] nadat gebleken was dat het te lastig was de stuurstandrijtuigen van het ICR-materieel aan te passen voor samenwerking met TRAXX-locomotieven. Door de extra loco-motieven kan aan beide zijden van de trein een locomotief in treinschakeling rijden ("sand-wichbedrijf"), zodat rangeren bij kopmaken niet nodig is. De levering begon op 23 mei 2016, toen het eerste exemplaar zelfstandig van Bad Bentheim naar Amsterdam Zaanstraat reed. Eveneens op 23 mei 2016 werd bekend dat NS nog eens acht locomotieven bestelde.[4]
Verkoop aan Akiem
In juni 2018 werd bekend dat NS alle 45 Traxx-locomotieven, die een paar jaar eerder direct werden aangekocht, had verkocht aan leasemaatschappij Akiem[5]. NS leaset deze loco-motieven vervolgens weer terug van de leasemaatschappij. Met deze deal is NS verzekerd van de restwaarde van de locomotieven, in afwachting van de instroom van de ICNG.
Constructie en techniek
De locomotief bestaat uit een zelfdragende stalen constructie met cabines op beide zijdes. De locomotief is geplaatst met behulp van cilindrische schroefveren op tweeassige Flexicoil draaistellen. Het dak van de machinekamer is in drie afneembare segmenten verdeeld. De vier stroomafnemers zijn op de twee buitenste afneembare daksegmenten gemonteerd. Over het midden van het dak loopt een slipvaste laag t.b.v. onderhoudswerkzaamheden. Het grootste deel van de componenten zit in de machinekamer ingebouwd. De transformator, de accukasten, de hoofdcompressor, de luchtdroger en een van de hoofdluchtreservoirs zijn in het onderstel opgehangen. De hoogspanningsuitrusting en de tractieomvormers zijn tot een blok gecombineerd en bevinden zich in het midden van de machineruimte. De tractie-installatie is uitgerust met een draaistroom wisselrichter en heeft driefasige asynchrone motoren in de draaistellen. Iedere motor drijft een as aan maar de motoren zijn per twee gegroepeerd.
Treindiensten
De TRAXX-locomotieven van HSA worden door de NS in combinatie met intercityrijtuigen ingezet in de treindiensten Amsterdam-Breda (Intercity direct), Den Haag-Eindhoven en - samen met locomotieven van de NMBS-reeks HLE 28 (ook van het type Bombardier TRAXX F140 MS2) - Amsterdam-Brussel. Daarnaast verzorgden de TRAXX-locomotieven tot eind 2016 namens NS de tractie in de City Night Line.
Zie ook
- Baureihe 186 - nl.wikipedia.org
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Externe links/verwijzingen
- NS 186 - nl.wikipedia.org
- Categorie: NS Class 186 - uit Wikimedia Commons
- Categorie: NS Hispeed Class 186 - uit Wikimedia Commons
- Traxx - Langs de rails / nicospilt.com
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bronnen, noten en/of referenties
- NS koopt Canadese locomotieven
- Ontwikkelingen ICR, Somda.nl
- (en) NS orders more Bombardier Traxx locomotives
- Acht TRAXX-locomotieven extra voor NS
- NS verkoopt 45 Traxx-locomotieven en gaat deze leasen
- document Bombadier
- Dit artikel of een eerdere versie ervan is een (gedeeltelijke) vertaling van het artikel Bombardier_TRAXX op de Duitstalige Wikipedia, dat onder de licentie Creative Commons Naamsvermelding/Gelijk delen valt. Zie de bewerkingsgeschiedenis aldaar.
- Spoorwegen, diverse jaargangen. Gerrit Nieuwenhuis, Richard Latten. Uitgeverij de Alk BV, Alkmaar.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Geraadpleegde bron: nl.wikipedia.org/wiki/NS_186 - 17-06-2023
<<< E-loc NS 186 041 Den Haag CS.
Datering: 19 september 2022.
Foto: Joris - nl.wikipedia.org
Licentiestatus: CC BY-SA 4.0
Pagina bijgewerkt: 21 oktober 2023
Maak jouw eigen website met JouwWeb