NSI 193 / Vectron


Siemens Vectron

De Siemens Vectron is een locomotiefplatform gebouwd door Siemens Mobility. Het heeft de voorgaande locomotieffamilies EuroSprinter en de daarvan afgeleide ES 2007 vervangen. Er bestaan verschillende elektrische aangedreven varianten, een diesel- en een dual-mode versie. De naam Smartron wordt gebruikt voor een uitgeklede elektrische uitvoering.

Geschiedenis

Op 29 juni 2010 werd op het Siemens testcentrum Wegberg-Wildenrath de (elektrische) Vectron als nieuwe locomotieffamilie gepresenteerd. Later dat jaar op InnoTrans 2010 werd ook een dieselvariant gepresenteerd. In het voorjaar van 2018 volgende de Smartron als uitgeklede versie, bedoeld voor inzet in Duitsland.[1] Later dat jaar, op InnoTrans 2018, kwam de Vectron Dual-Mode. Dit is een diesellocomotief met uitbreiding om te kunnen rijden met de Duitse bovenleidingspanning als energiebron.[2]

Varianten

Er zijn verschillende versies:[3][4][5][6][7][8]

  • Vectron MS
    • Meerspanningsloc (multicourant) met 6400 kW vermogen en een maximumsnelheid van 160 of 200 km/h.
  • Vectron AC (hoog vermogen)
    • Hoogvermogen wisselstroomloc met 6400 kW vermogen en een maximumsnelheid van 160 of 200 km/h.
  • Vectron AC (midden vermogen)
    • Middelvermogen wisselstroomloc met 5600 kW vermogen en een maximumsnelheid van 160 km/h.
  • Smartron
    • Uitgeklede versie van de Vectron AC (midden vermogen), alleen geschikt voor 15 kV 16,7 Hz of 25 kV 50 Hz, geen ETCS maar alleen PZB en LZB en altijd geleverd in capriblauw.
  • Vectron DC midden vermogen
    • Gelijkspanningsloc (= 3000 V) met 5200 kW vermogen en een maximumsnelheid van 160 of 200 km/h.
  • Vectron DE
    • Dieselloc met een maximumsnelheid van 160 km/h. Deze variant is iets langer dan de elektrische exemplaren en heeft twee zijgangen in plaats van een middengang.
  • Vectron DM
    • Locomotief met zowel een grote dieselmotor als een stroomafnemer voor 15 kV 16,7 Hz. Heeft een (elektrisch) vermogen van 2.400 kW en een maximumsnelheid van 160 km/h.
  • Vectron DM light
    • Locomotief met zowel een kleine dieselmotor als een stroomafnemer voor 15 kV 16,7 Hz. Heeft een (elektrisch) vermogen van 2.210 kW en een maximumsnelheid van 120 km/h.

De wisselspanningsvarianten zijn geschikt voor 15 kV 16,7 Hz en 25 kV 50 Hz. De meer-spanningsvariant kan tevens rijden onder gelijkspanning van 1500 V en 3000 V. De Vectron DC is echter alleen geschikt voor 3000 volt gelijkspanning.

  • Techniek

Beschrijving

Het uiterlijk van de Vectron is gebaseerd op de ES 2007 en wijkt daardoor alleen op detail af van locomotieven zoals de reeks 18. Het binnenwerk is echter compleet anders. De elektr-ische machines hebben een rechte middengang met aan weerszijden alle apparatuur. Afhankelijk van de gekozen apparatuur en ballast weegt de loc tussen de 80 en 87 ton (beladingsklasse C, CM of D). Alle gangbare Europese treinbeïnvloedingssystemen (waaronder het Nederlandse ATB-EG) en ERTMS kunnen worden ingebouwd. Naast de normaalspoor-versie kunnen er ook locomotieven voor andere spoorwijdten gebouwd worden.

Overbrenging van de draaibeweging van de elektromotor naar de wielas geschiedt via zoge-noemde Ritzelhohlwellenantrieb, die in de verbeterde uitvoering (zoals ontworpen voor de Vectron) snelheden tot en met 200 km/h toelaat. Eventueel kan een Kardan-Hohlwellen-Antrieb ingebouwd worden in dezelfde beschikbare ruimte, waardoor de maximumsnelheid wordt verhoogd tot 230 km/h. Echter moeten dan wel strengere botsnormen (TSI High Speed) in acht genomen worden.[9]

De remtechniek omvat een indirecte luchtdrukrem (Knorr Einheitsbremse) fabricaat Knorr Bremse. Er kan gewisseld worden tussen remstanden G, P, R en een hoogvermogensrem volgens UIC 546.II.2 (rempercentage minimaal 135 %). Daarnaast is er een elektrische/recu-peratieve rem met 150 kN of optioneel 240 kN remkracht. Voor beremming van de locomotief is er een direct werkende luchtdrukrem aanwezig. Er bestaat de mogelijkheid voor elektrop-neumatische aansturing en noodremoverbrugging via verschillende soorten kabels (onder andere via UIC-kabels).

  • Klanten

Kleinere bestellingen

In december 2010 heeft de leasemaatschappij Railpool zes elektrische locomotieven besteld, bedoeld voor grensoverschrijdend personen- en goederenverkeer tussen Duitsland en Oostenrijk. De locomotieven zullen een vermogen krijgen van 6400 kW en geschikt zijn voor een bovenleidingsspanning van 15 kV 16,7 Hz wisselspanning.

In maart 2012 bestelde het Italiaanse Fuori Muro 2 stuks Vectron DC, levering moet volgen in december 2013. De machines zullen geschikt zijn voor 3.000 V bovenleidingsspanning, een vermogen krijgen van 5.200 kW, een gewicht van 80 ton en een maximumsnelheid van 160 km/h.[12]

In december 2012 werd bekend dat DB Schenker Rail Polska 23 locomotieven heeft besteld voor uitlevering tot 2015, plus een optie voor nog eens 13 stuks. Het gaat om monocourante machines geschikt voor 3.000 V bovenleidingsspanning.[13]

Begin juni 2013 heeft Siemens een opdracht voor 15 stuks gekregen van leasebedrijf Mitsui Rail Capital Europe (MRCE), bedoeld voor inzet in Duitsland, Oostenrijk en Hongarije. Het gaat om elektrische locomotieven versie B, met 6.400 kW vermogen, een maximumsnelheid van 160 km/h en de benodigde nationale treinbeïnvloedingssystemen en ERTMS. Tevens wordt een deel van de machines voorbereid op ombouw tot meerspanningslocomotief. Ook zal bekabeling aangebracht worden voor eventuele latere installatie van andere treinbeinvloed-ingssystemen. De eerste exemplaren zullen eind 2013 geleverd worden.[14]

Op 27 maart 2015 bestelde BLS Cargo AG 15 Mehrsystem locomotieven voor inzet in Duits-land, Oostenrijk, Zwitserland, Italië en Nederland. De eerste locomotieven zijn in de zomer van 2016 in gebruik genomen.

Eind januari 2016 maakte Siemens bekend dat met de bestelling van 8 machines door de fir-ma Lokomotion er tot dan toe 300 locomotieven zijn verkocht aan in totaal 20 verschillende klanten.[15]

De Nederlandse Spoorwegen heeft in mei 2018 besloten de aanbesteding voor het leasen van twaalf Vectron-locs te starten, die vanaf 2020 een snellere verbinding tussen Amsterdam en Berlijn mogelijk moeten maken.[16] Door de aankoop van Talgo treinen door de Deutsche Bahn werd aanvankelijk van dit plan afgezien. Door de vertraagde levering van de Talgo's zijn er sinds 2023 alsnog een aantal Vectrons geleased.

Door de komst van de ÖBB Nightjet Amsterdam - Wenen en de Nightjet Amsterdam - Zürich, leaset de NS in 2020 twee Vectron locomotieven van ELL.[17] Tot aan Keulen (Nightjet Wenen) en Frankfurt (Nightjet Zürich) rijdt de trein met NS loc en personeel. Vanaf Keulen of Frankfurt neemt ÖBB het zelf over.

Finland

Eind 2013 werd bekendgemaakt dat Siemens aan de Finse spoorwegen (VR) tachtig Vectron locomotieven van het type Sr 3 mag leveren. Het contract heeft een waarde van meer dan 300 miljoen euro, en omvat tevens een optie op nog 97 locomotieven en onderhoud voor een periode van 10 jaar. Levering zal plaatsvinden van 2016 tot 2026. Het gaat om breed-spoormachines (1524 mm) voor 25 kV 50 Hz wisselstroom, met een vermogen van 6.400 kW, een gewicht van 90 ton en een maximumsnelheid van 200 km/h. De locomotieven worden gebouwd voor een minimumtemperatuur van minus 40 °C, in plaats van - 25 °C. Tevens worden twee (last-mile) dieselmotoren ingebouwd.[18]

Concurrenten

Concurrerende locomotieffamilie is voornamelijk de TRAXX van Bombardier en deels de EuroDual van Stadler Rail. Beide gebruiken een modulair concept, waarbij alle varianten gebruikmaken van dezelfde locomotiefkast, ongeacht aandrijfvorm of gebruik.

Externe links/verwijzingen

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  • Bronnen, noten en/of referenties

Noten

  1. De 230 km/h versie weegt 90 ton en heeft een aanzetkracht van 320 kN.
  2. Afhankelijk van de toelating per land.

Referenties

  1.  (de) Siemens Mobility GmbH, Neue Siemens-Lokomotive „Smartron“ für Deutschland (1 maart 2018). Geraadpleegd op 2 mei 2020.
  2. (de) Siemens Mobility GmbH, Siemens Mobility presents new Vectron Dual Mode locomotive (28 augustus 2018). Geraadpleegd op 2 mei 2020.
  3. (de) Siemens Rail Systems, Vectron Technikbroschüre (2014). Geraadpleegd op 29 december 2014.
  4. (de) Siemens AG, Vectron. Die Lok, die neue Wege schafft; Creating Corridors (2016). Gearchiveerd op 5 september 2019. Geraadpleegd op 24 september 2016.
  5. (de) Siemens Mobility GmbH, Vectron Dual Mode; Keeps going where the wire ends (pdf) (2018). Geraadpleegd op 2 mei 2020.
  6. (de) Siemens Mobility GmbH, Smartron; Focused to the max (pdf) (2018). Geraadpleegd op 2 mei 2020.
  7. (en) Registration details X4-E-Lok-AB (MS-Lokomotiven) Korridor D-A-CH-I-NL_Rel. E1.03. Geraadpleegd op 11 oktober 2020.
  8. (en) Siemens Mobility GmbH, Vectron Dual Mode light; Keeps going where the wire ends (pdf) (2021). Geraadpleegd op 15 augustus 2021.
  9. (de) Siemens Rail Systems, Vectron – der Antrieb. Gearchiveerd op 10 augustus 2016. Geraadpleegd op 6 december 2012.
  10. (de) Siemens Mobility GmbH, Vectron AC/DC/MS. Geraadpleegd op 1 oktober 2022.
  11.  (de) Siemens Mobility GmbH, Der Vectron 230 km/h; auf einen Blick (pdf) (2022). Geraadpleegd op 1 oktober 2022.
  12. (en) Siemens Rail Systems, Persmededeling van 20 maart 2012; Market entry: Siemens sells two Vectron locomotives to Italy for the first time. Geraadpleegd op 31 juli 2012.
  13. (de) Siemens Rail Systems, Persmededeling van 5 december 2012. Geraadpleegd op 6 december 2013.
  14. (de) eurailpress.de, MRCE bestellt 15 Vectron-Loks. Gearchiveerd op 3 januari 2017. Geraadpleegd op 4 november 2013.
  15. (de) Siemens, Lokomotion GmbH orders eight multisystem locomotives from Siemens (29 januari 2016). Geraadpleegd op 2 februari 2016.
  16. NS maakt werk van sneltrein Berlijn: twee uur tijdwinst
  17. Nachttrein Wenen voor het eerst in Nederland (15 september 2020). Geraadpleegd op 21 september 2020.
  18. (en) Railway Gazette, VR orders Siemens Vectron locomotives. Geraadpleegd op 26 december 2013.
  19. (en) Railway Gazette, Allerlei nieuwsberichten op de Railway Gazette website. Geraadpleegd op 12 september 2015.
  20. (de) Siemens AG, Persberichten van Siemens Mobility. Geraadpleegd op 05 augustus 2017.
  21. Siemens levert duizendste Vectron locomotief af. Treinenweb (7 mei 2020). Geraadpleegd op 7 mei 2020.
  22. (de) Paribus Capital, Dreiachsiger Kraftklotz. Geraadpleegd op 9 december 2013.
  23. (en) Railwaygazette, European Locomotive Leasing signs framework for 50 locomotives (31 maart 2014). Geraadpleegd op 6 april 2014.
  24. (de) Captrain Deutschland, ITL Eisenbahn setzt Siemens Vectron-Lokomotiven ein (28 augustus 2015). Geraadpleegd op 31 augustus 2015.
  25. (de) Lokomotion Gesellschaft für Schienentraktion mbH, Lokomotion bestellt acht Lokomotiven bei Siemens (1 februari 2016). Geraadpleegd op 1 februari 2016.
  26. (en) European Union Agency for Railways (ERA), European Register of Authorised Types of Vehicle (ERATV); 11-140-0003-5-001-001 X4-Dual-Mode (X4-DM)_Release E42.00_AT (16 januari 2023). Geraadpleegd op 11 februari 2023.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Geraadpleegde bron: gedeelte uit: nl.wikipedia.org/wiki/Siemens_Vectron - 02-11-2024


Pagina vernieuwd: 18 december 2024

Maak jouw eigen website met JouwWeb