Dubbeldekker Nieuwe Generatie (DDNG)


<<< NS bestelt 60 nieuwe dubbeldekkers bij de Spaanse treinfabrikant CAF. Het bijzondere aan deze trein is dat deze uit enkeldeks- en dubbeldeksrijtuigen bestaat.

  • Datering: 13 december 2022.
  • Foto: Nederlandse Spoorwegen - nieuws.ns.nl/ns-bestelt-60- nieuwe-dubbeldekkers-sneller-en-meer-stoelen - nl.wikipedia.org 
  • Licentiestatus: CC BY-SA 3.0 nl


De Dubbeldekker Nieuwe Generatie (afgekort: DDNG) is de projectnaam voor de aanschaf van dubbeldekstreinen door de Nederlandse Spoorwegen. De treinstellen worden van het type CAF Civity Duo[1] en zijn daarmee technisch nauw verwant aan de Sprinter Nieuwe Generatie die een enkeldeksversie van de CAF Civity is. De treinen zijn bedoeld voor het intercitynetwerk van de NS, waar ze de vervanger worden van het DDZ-materieel. De treinstellen komen naar verwachting in 2028 in dienst.[2]

  • Geschiedenis

Voorgeschiedenis

In het begin van de jaren '20 rijden er in Nederland 3 soorten materieel op intercitytreinen: Intercitymaterieel (ICM), Dubbeldeksinter-regiomaterieel (VIRM) en Dubbeldekker Zonering (DDZ), waarvan zowel ICM als DDZ tegen het einde van de levensduur lopen. Ter ver-vanging heeft NS enkeldeks Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) aangeschaft. ICNG, instromend vanaf 2023, is bedoeld als intercitymaterieel voor treinseries die (deels) op de Hogesnelheidslijn rijden. Men heeft hier bewust gekozen voor enkeldeksstellen vanwege de slappe grond in Nederland.[3]

In de periode 2004-2013 is het aantal reizigers op het Hoofdrailnet bovendien met 24% gegroeid.[4] Deze groei is grotendeels te verklaren door een bevolkingstoename, een groter aantal studenten, de gestegen brandstofprijzen en het laten rijden van meer treinen.[4] De vraag naar materieel is dientengevolge groter geworden. Materieel dat deels dubbeldeks is, maar ook enkeldeks delen heeft, biedt meer capa-citeit dan reguliere enkeldekstreinen, maar is toch toegankelijk voor minder validen, waarbij zij verder dan alleen op de balkons kunnen komen.[3]

Aanbesteding

Op 9 april 2020 werd bekend dat NS een aanbesteding had uitgeschreven voor dubbeldekkers met een totaal van 30.000 zitplaatsen. Ook moesten er enkele enkeldeks rijtuigen in voorkomen voor de toegankelijkheid.[3]

In augustus 2022 werd bekend dat CAF de aanbesteding had gewonnen, met het model Civity Duo. Het contract omvat 60 dubbeldekkers met 4 en 6 rijtuigen. Nadat er geen rechtszaken waren geweest over het aanbod, kon NS verder met de gunning. Er is een mogelijkheid om uit te breiden naar 80.000 zitplaatsen en materieel voor het buitenland.[2]

Beschrijving

De basisorder bestaat uit 30 vierdelige en 30 zesdelige treinstellen, met elk een enkeldeks rijtuig aan de beide uiteinden. De deuren bij de enkeldeks rijtuigen zijn gelijkvloers. De treinen zijn voorzien van ATB-EG en ERTMS. Ze kunnen rijden op 1500 V gelijkspanning, met daarbij nog de optie om op 3000 V gelijkspanning te kunnen rijden. Ze zijn dus niet geschikt voor op de HSL.

Interieur

In februari 2020 presenteerde de NS de nieuwe richtlijn voor Intercity's. De treinen zouden meer volgens de Zonering moeten worden ingedeeld, zodat de trein beter zal worden beleefd als kantoor of gezelschapsruimte. De DDNG zal de eerste nieuwe trein worden die bij aflevering voorzien is van dit interieur. Ook zal de 'Flow' terugkomen in het design van het exterieur.[3][5]

Externe links/verwijzingen

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bronnen, noten en/of referenties

  1.  (en) DOUBLE-DECKER REGIONAL TRAIN FOR NS. www.caf.net. Gearchiveerd op 11 juli 2024. Geraadpleegd op 11 juli 2024.
  2. CAF wint aanbesteding NS Dubbeldekker Nieuwe Generatie. Rail Magazine (24 augustus 2022). Gearchiveerd op 26 januari 2023. Geraadpleegd op 26 januari 2023.
  3. Nieuwe dubbeldekkers gaan minimaal 30.000 zitplaatsen bieden. Treinreiziger.nl (9 april 2020). Gearchiveerd op 26 januari 2023. Geraadpleegd op 26 januari 2023.
  4. Jongeren goed voor reizigersgroei NS. OV Magazine (29 november 2014). Gearchiveerd op 26 november 2020. Geraadpleegd op 3 april 2020.
  5. Trein van de toekomst heeft tribunes en kantoortafels. Treinreiziger.nl (4 oktober 2018). Gearchiveerd op 26 januari 2023. Geraadpleegd op 26 januari 2023.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Geraadpleegde bron: nl.wikipedia.org/wiki/Dubbeldekker_Nieuwe_Generatie - 11-12-2024


Pagina geheel vernieuwd: 11 december 2024