Drielandentrein


De Drielandentrein of LIMAX is de bijnaam van de Regional-Express 18 van Arriva tussen Aachen en Maastricht. Ook is een uitbreiding naar België gepland, vanaf de dienstregeling 2024 (eerste helft van 2024).

Regional-Express 18 tussen Aachen en Maastricht

De Regional-Express 18 (RE18) tussen Aachen en Maastricht bestaat sinds 27 januari 2019, toen een sneltrein van de verbinding Maastricht - Heerlen verlengd werd naar het Duitse Aken. Deze dienst vervangt de Euregiobahn tussen Heerlen en Aken. Ze wordt uitgevoerd door Arriva, als deel van de concessie Limburg, en wordt geëxploiteerd met tricourante FLIRT-treinstellen die onder de Duitse, Nederlandse en Belgische bovenleidingspanning kunnen rijden. Sinds maandag 28 augustus 2023 rijdt deze trein op werkdagen tot 19 uur door naar station Maastricht Randwyck.

Treindienst

De Drielandentrein rijdt in de dienstregeling 2023 twee keer per uur tussen Maastricht Randwyck, Maastricht, Heerlen en Aachen Hbf. De helft hiervan rijdt echter tot Herzogenrath, deze ritten stoppen daarnaast niet in Landgraaf en Eygelshoven Markt. Voor de treindienst heeft Arriva acht FLIRT-treinstellen aangeschaft die geschikt zijn voor het Nederlandse, Belgische en Duitse netwerk.

Stopplaatsen

De Drielandentrein stopt op de volgende stations:[1]

  •  Aachen Hbf                                   
  •  Aachen West                                   
  •  Herzogenrath
  •  Eygelshoven Markt
  •  Landgraaf
  •  Heerlen
  •  Valkenburg
  •  Meerssen
  •  Maastricht
  • Maastricht Randwyck

Spoorlijnen

De Drielandentrein rijdt in de dienstregeling 2023 twee keer per uur tussen Maastricht Randwyck, Maastricht, Heerlen en Aachen Hbf. De helft hiervan rijdt echter tot Herzogenrath, deze ritten stoppen daarnaast niet in Landgraaf en Eygelshoven Markt. Voor de treindienst heeft Arriva acht FLIRT-treinstellen aangeschaft die geschikt zijn voor het Nederlandse, Belgische en Duitse netwerk.

Tarieven

De treindienst is integraal opgenomen in de Arriva-concessie voor het openbaar vervoer in de provincie Limburg. Als gevolg hiervan is de OV-chipkaart geldig op het gehele traject, inclusief de buitenlandse stations. Ook nationale abonnementen van NS, en het Studentenreisproduct, zijn over de gehele route geldig. Een en ander geldt op het Nederlandse deel van het traject, en voor ritten tussen Nederland en Duitsland, maar niet voor ritten tussen twee Duitse stations.[2]

Uitbreiding naar België

Op termijn wordt de verbinding vanuit Maastricht verlengd naar het Belgische Luik (station Luik-Guillemins), vandaar de naam 'Drielandentrein'. De bijnaam LIMAX verwijst naar de drie grootste steden op dit geplande traject; Luik (Frans: Liège), Maastricht en Aken (Frans: Aix-la-Chapelle).[1][3] Arriva had bij het begin van de nieuwe concessie in 2018 de treindienst van Aken via Maastricht naar Luik willen starten. De FLIRT-treinstellen werden echter niet toegelaten in België omdat ze niet over het nieuwste beveiligingssysteem beschikken. Daarom rijdt de trein vooralsnog alleen tussen Aken en Maastricht.

Zolang de Drielandentrein niet naar Luik kan rijden, verzorgt de NMBS met eigen materieel en personeel een stoptrein (S-trein Luik) tussen Maastricht en Luik, doordeweeks verlengd naar Hasselt.

Nieuwe stopplaatsen

  •  Eijsden
  •  Wezet (Visé)
  •  Bressoux
  •  Liège-Guillemins

Spoorlijnen

De trein gebruikt tussen Maastricht en Y Val Benoît bij Luik de spoorlijn 40 Luik - Maastricht en tussen Y Val Benoît en Luik-Guillemins spoorlijn 37.

Geschiedenis

Tot 1992 reden er rechtstreekse treinen tussen Maastricht en Aken, toen nog uitgevoerd door NS. Deze trein legde de afstand af in 40 minuten, doordat deze via de kortere route via Simpelveld reed.

Met de vernieuwde aanbesteding van de OV-concessie Limburg ontstond de wens om de bestaande stoptrein Heerlen - Aachen Hbf te verlengen naar Maastricht, en deze zo beter te integreren met de binnenlandse dienstregeling in Nederland. Vanuit dit plan ontstond het idee voor de Drielandentrein, een rechtstreekse verbinding tussen Aken en Luik via Heerlen en Maastricht. Deze doorkoppeling is niet zozeer bedoeld als snelle verbinding tussen Aken en Luik. De hogesnelheidstreinen die via de HSL 3 rijden leggen de afstand tussen de twee steden af in 22 minuten, maar om het dichtbevolkte Zuid-Limburg directe verbindingen te geven met zowel Luik als Aken. Tussen Heerlen en Aken en tussen Maastricht en Luik gaat deze verbinding de bestaande stoptreinen vervangen.

Op 2 juni 2015 kondigde de provincie Limburg aan dat de aanbesteder Abellio oneerlijke voordelen had, daarom kreeg de op de tweede plaats geëindigde Arriva Personenvervoer Nederland het contract voor de concessie.

In het voorjaar van 2018 werd ter voorbereiding van de Drielandentrein begonnen met de elektrificatie van de 6,5 kilometer spoor tussen Landgraaf en Herzogenrath.[4][5] Deze elektrificatie was in december 2018 afgerond.[6]

De bedoeling was om de treindienst te starten samen met de dienstregeling 2019 op 9 december 2018.[7] Voor het Duitse deel van het traject had Arriva nog geen goedkeuring gekregen omdat de toelatingsprocedure om op het Duitse spoor te mogen rijden niet afgerond was. Op dit traject werden vanaf de nieuwe dienstregeling bussen ingezet.[7][8] Vanaf zondag 27 januari 2019 ging de Drielandentrein ook rijden op het Duitse deel van het traject doordat de toelatingsprocedure voor het Duitse spoor geregeld.[9][10][11] Op 16 februari 2019 konden passagiers de nieuwe trein tussen Aken en Maastricht gratis testen.

Arriva zou mogelijk de exploitatie van de Drielandentrein per 1 juni 2019 (tijdelijk) hebben moeten staken omdat de trein op een tijdelijke vergunning reed die op 1 juni 2019 afliep.[12] Fabrikant Stadler Rail vroeg bij ILT een nieuwe vergunning, deze werd op 31 mei 2019 alsnog verleend, zodat de trein kon blijven rijden.[13]

Verlenging naar Luik

De treindienst naar Luik zou, net als de rest van de Drielandentrein, moeten starten op 9 december 2018. Deze startdatum werd niet gehaald, omdat voor het Belgische deel van het traject Arriva geen materieeltoelating gekregen heeft. De FLIRT-treinstellen die Arriva inzet zijn namelijk niet voorzien van het European Rail Traffic Management System (ERTMS), wat voor de Belgische infrastructuurbeheerder Infrabel de reden was om de treinen niet in de reizigersdienst toe te laten. De treinstellen beschikten op dat moment wel over de op dat moment gebruikte spoorveiligheidssystemen van de drie landen.[7]

In 2022 worden de treinstellen uitgerust met het ETCS-systeem, waarna de testen voor toelating in België kunnen starten.[14] Op 10 december 2023 zou de treindienst dan worden uitgebreid naar Luik[15][16]. Dit laatste lukte echter niet, doordat “een aantal onvoorziene, technische uitdagingen”[17] ertoe hebben geleid dat de aanvraag voor toelating te laat bij de ERA werd ingediend door fabrikant Stadler Rail[18]. Hierdoor werd de startdatum verschoven naar de eerste helft van 2024.


Passagiersinformatiesysteem in de Drielandentrein.

Datering: 16 februari 2019.

Foto: Magicman0361 - nl.wikipedia.org

Licentiestatus: CC BY-SA 4.0

<<< Drielandentrein RE18 van Aken naar Maastricht in Aachen Hauptbahnhof. Datering: 16 februari 2019.

Foto: Magicman0361 - nl.wikipedia.org

Licentiestatus: CC BY-SA 4.0


Zie ook

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Externe links/verwijzingen

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bronnen, noten en/of referenties

  1.  Arriva hoopt eind 2018 te starten met Drielandentrein, 7 maart 2018
  2. Nieuwe directe treinverbinding naar Aachen - arriva.nl. Gearchiveerd op 1 april 2023.
  3. Deze nieuwe treinverbindingen naar het buitenland komen er aan: December 2018: (Luik – ) Maastricht – Aken, 7 maart 2018. Gearchiveerd op 1 april 2023.
  4. Drielandentrein kan ook het Duitse spoor nog niet op, 4 december 2018. Gearchiveerd op 1 april 2023.
  5. Elektrificatie Landgraaf – Herzogenrath van start, ProRail, 18 april 2018
  6. Elektrificatie Landgraaf – Herzogenrath gereed, ProRail, 10 december 2018
  7. Drielandentrein mag ook Duitsland nog niet in, 3 december 2018. Gearchiveerd op 1 april 2023.
  8. Rechtstreekse trein Maastricht – Aken een feit, Telegraaf, 23 januari 2019
  9. Drielandentrein rijdt, maar voorlopig wel als tweelandentrein, NOS, 27 januari 2019. Gearchiveerd op 1 april 2023.
  10. Drielandentrein vanaf zondag op traject Maastricht-Aken, nog niet in België, 23 januari 2019
  11. Groen licht voor trein Maastricht-Aken, 23 januari 2019. Gearchiveerd op 1 april 2023.
  12. https://www.ovpro.nl/trein/2019/05/15/wellicht-tijdelijke-stop-voor-trein-maastricht-aken-per-1-juni/?gdpr=accept, 26 mei 2019. Gearchiveerd op 1 april 2023.
  13. Tweelandentrein mag toch blijven rijden, www.ovpro.nl; 31 mei 2019. Gearchiveerd op 1 april 2023.
  14. Arriva ondertekent contract met Stadler voor eerste inbouw van ETCS-systeem GUARDIA in treinen. Arriva. Gearchiveerd op 31 januari 2022. Geraadpleegd op 31 januari 2022.
  15. Limburg ziet toekomst in internationaal ov. OV-Magazine (26 februari 2021). Gearchiveerd op 31 januari 2022. Geraadpleegd op 31 januari 2022.
  16. Drielandentrein rijdt eind 2023 door naar België. Gearchiveerd op 29 januari 2023.
  17. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Actualiteiten internationaal spoor Zuid (pdf) 2 (5 oktober 2023). Geraadpleegd op 6 oktober 2023. "De afgelopen periode kwamen een aantal onvoorziene, technische uitdagingen naar boven om het rollend materieel van Arriva geschikt te maken voor alle beveiligingssystemen die gebruikt worden op de spoornetten in de drie landen. Mede daardoor is de aanvraag voor toelating bij de ERA later dan gepland ingediend, waardoor de startdatum zal verschuiven naar de eerste helft van 2024."
  18. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Beslisnota Kamerbrief Actualiteiten Internationale verbindingen Zuid (pdf) 2 (28 september 2023). Geraadpleegd op 6 oktober 2023.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Geraadpleegde bron: nl.wikipedia.org/wiki/Drielandentrein - 15-10-2022 / 12-10-2023


Pagina geheel vernieuwd: 19 oktober 2023