Motorrijtuigen mDDM


De 50 motorrijtuigen mDDM zijn de laatste toevoeging aan de dubbeldeks DD-AR-serie van de Nederlandse Spoorwegen.

Achtergrond

DD-AR was, om een snelle inzet mogelijk te maken, geleverd zonder motorrijtuigen. In plaats daarvan werden locomotieven van serie 1700 ingezet, dit gebeurde tot 15 december 2019 deels nog steeds, waarna DDM-1 en DD-AR uit de dienst gingen. Om treinstellen te kunnen samenstellen, en de 1700'en elders te kunnen inzetten, werden extra motorrijtuigen aangeschaft. Deze werden in 1996 in dienst gesteld. De vrijkomende 1700'en vervingen vervolgens de oude elektrische locomotieven uit de jaren 1950 (series 1100, 1200 en 1300). NS had een optie op een vervolgserie van 29 motorrijtuigen, maar die werd wegens bezuinigingen niet in een bestelling omgezet. Hierdoor bleef een deel van het DDM-park voor de tractie aangewezen op een loc 1700.

De motorrijtuigen zijn verwant aan de DD-AR stuurstandrijtuigen, maar ze zijn korter. Op het benedendek bevindt zich de apparatenruimte, zodat passagiers alleen op het bovendek plaats kunnen nemen. De vloer van het bovendek is iets lager dan die in de andere rijtuigen, zodat er geen gebogen ruiten nodig zijn. De mDDM had 16 zitplaatsen in de eerste klas, en 32 zitplaatsen in de tweede klas. Sinds de renovatie zijn er alleen nog zitplaatsen tweede klas in de motorrijtuigen.

Omdat de motorrijtuigen uitwisselbaar en koppelbaar moeten zijn met de 1700'en, waarmee ze in treinschakeling kunnen rijden, moeten ze minimaal een vermogen van 2400 kW kunnen leveren. Daar dit niet mogelijk wordt geacht met slechts twee draaistellen, worden de rijtuigen op drie draaistellen geplaatst, waardoor de bijzondere asindeling Bo'Bo'Bo' is gekozen.

Modernisering

In 2009 is NedTrain begonnen met de renovatie van alle 50 mDDM's als onderdeel van de modernisering van het grootste deel van het DD-AR-materieel. De rijtuigen worden verbouwd tot Intercitytreinen met een moderne uitstraling. De nieuwe aanduiding is Dubbeldekker Zonering (DDZ).[1] In totaal 250 rijtuigen worden tot DDZ verbouwd. Hiermee worden 50 treinstellen (30 vierdelige en 20 zesdelige) gevormd, elk met een mDDM. Het eerste stel was eind 2011 gereed, het laatste is in 2014 afgeleverd. Met deze modernisering werd het com-bineren met treinen voorzien van de locomotief serie 1700 niet meer mogelijk.

Externe links/verwijzingen

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bronnen, noten en/of referenties

  1. Artikel van NS zelf

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Geraadpleegde bron: nl.wikipedia.org/wiki/MDDM - 28-06-2021 / 06-09-2023


<<< DD-AR met mDDM rijdt in de omgeving van Hoorn richting Enkhuizen.

Datering: 21 mei 2005.

Foto: Combino - nl.wikipedia.org

Licentiestatus: CC BY-SA 3.0



Pagina bijgewerkt: 17 oktober 2023

Maak jouw eigen website met JouwWeb